4. september 2009

HÆRFUGL I LEIRODALEN. Helt fantastisk!

Sjelden HÆRFUGL (Hoopoe) på våre trakter. Det finnes ikke bare Lottomillionærer i Verdal, men det som enda større er, nemlig en flott HÆRFUGL på et gårdsbruk i Leirodalen mellom Stiklestad og Vuku. Gården heter Reppe og gårdeier fam. Rygg. Sammen med sønnen på gården fikk jeg idag påvist Hærfuglen som hadde tatt ly inntil Fjøsveggen i syd. Den stilte villig opp til fotografering og flyttet seg rundt omkring og ble sittende rolig både på bakken, tak og trær. Artsdatabanken (LRSK) var årsaken til min tilnærmelse. Hyggelig var det å treffe andre "fuglekikkere" som Karel Krizak og Torstein Myhre. Vi håper at så mange som mulig kan få med seg et bilde av den vakre og spesielle fuglen. Dette var en flott opplevelse for meg og min gamle mor på 86 år (hun var overveldet). Foto: KTL.

Trykk på bildene for større format...

Spenning... Jeg var en stund litt bekymret for Hærfuglen da gårdens Gråpus snek seg inn på fuglen mens den hakket i gresshaugen bare en liten meter unna. Pus satt helt stille i angrepsposisjon, men fornuftig nok lettet fuglen og varslet med et skrikende "sjæær".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar