9. juni 2009

FELTSAMLING NR. 3.

Feltsamling 3.
En fantastisk tur med over 100 observasjoner.
Feltsamling 3. gikk av stabelen 29. mai til 3. juni 2009. Denne gangen gikk turen sørover via Tydal-Røros-Elverum-Dokka-Valdresflya-Hjerkinn-Oppdal. Vi var 12 personer fordelt på 3 biler. Bilene var pakket med scoope, kikkerter, fotoapparat, fuglebøker, sekker, klær og mat. Det ble en lang kjøresafari, men hva gjør vel det når man er i hyggelig selskap og god ledelse med felles interesse for fugl i norges vakre natur.
Fredagen før avmarsj hadde vi en fin skogstur i flommakrsområdet Langnes langs Verdalselva. Her fikk vi med oss mye fuglesang bl.a gråfluesnapper, hagesanger, gulsanger og munk
Lørdag den 30. mai møttes vi på Hellsenteret i Stjørdal med avmarsj kl 1000. Solen skinnte og det var meget god stemning. Allerede på vei til Selbu fikk vi de første registreringene, (Laksand, Nøtteskrike). I Tydal stanset vi ved Stuggusjøen og fikk med oss Havelle, Rødstilk og Horndykker. På veiens høyeste punk ca 950 moh rastet vi ved Mustjønna og der fikk vi et meget hyggelig besøk av en alldeles herlig Blåstrupe. Turen gikk videre til Elverum via Glåmos og Røros. Overnatting på Villmarksporten camping mellom Elverum og Hamar. Grilling på kvelden.
Søndagen fikk vi hilse på fuglesang-guru Jon Lurås. Jon tok oss med til de dype skoger (Åstad og Finnskogen) i Hedmark hvor vi ble loset fram til en rugekasse med en fantastisk flott Perleugle. At Jon har lydøre for fuglesang beviste han gang på gang da han fanget opp disse fra bilen i fart. Det ble stans og fulltreffer hver gang. Utrolig teft for dette denne karen. Dagens høydepunkt var observasjon av både Rosenfink, Vierspurv, Tornskate, Tornirisk, Korsnebb og Kornkråke.
Det var svært hyggelig at vår kjære lærer Magne Husby fikk sett sin aller første Vierspurv i sitt scoope. Vi håpet å få sett Hortulanen (ring rundt øyet) men det ble bare med sangen denne gangen. Midt på dagen traff vi en glad fulgegjeng fra Bergen. Hele 33 fuglefrelse jenter og gutter var samlet i Finnskogen på jakt etter Rosenfink og Hortulan. Det ble tatt bilder av den glade gjengen.
Søndagkveld ble det besøk hjemme i gapahuken til Trond Vidar Vedum. Han bor i nærheten av Løten og viste oss rundt i sitt lnærområde med selvlagde bekker og dammer. Kveldens høydepunkt var en Dvergspett som matet ungene i en trestamme. I tillegg en Laksand som hadde tatt opphold i en rugekasse. Ved gapahuken ble det grilling av pølser mens Trond Vidar fortalte interessant om sine fugleprosjekt. Mandagen besøkte vi damområdene og fikk med oss flere ender og vadefugler før vi kjørte videre mot Fagernes. Samme dag ankom vi Dokka og booket inn på Bjørnen camping. Her ble det både fjelltur, bading i sjøen og grilling av pølser. Fjellturen bød på en hyggelig overraskelse da vi fikk se en Vandrefalk slippe seg ut fra fjellhylla.
Mandag kveld fikk vi besøk av Geir Høitomt fra Statens Naturoppsyn som tok oss med till en fulgekasse med både Kvinand og Kaie. I kassen var det igjen kun en kaieunge. Fra ? idylliske småbruk oppe i lia fikk vi sett en rugende knoppsvane på en moseøy omgitt av vatn (Gjesåsjøen).
Tirsdag den 2. juni kjørte vi via Fagernes opp til Valdres, Beitostølen og Jotunheimen. Langs veien og ned mot Vågå fikk vi med oss både vakker natur og ikke minst noen flotte fuglearter som Fjelljo, Heipiplerke, Boltit, Myrsnipe, Heilo, Toppand og Steinskvett. Det var ingen rovfulg å se i fjellheimen.
Vi kom ned til E-6 ved Sel og fulgte veien opp til Dombåstun for en bedre middag. Etter Dombås kjørte vi til Fokstugu fjellgård hvor vi ble tatt imot av den hyggelig sauebonden Laurits Fokkstuggu. Samme dag ble det vandring rundt Fokkstumyra. Her fikk vi med oss Småspove, Blåmeis, Terner og Måser mens vi hele tiden speidet etter Myrhauken.
Myrhauken fikk noen av oss et glimt av neste morgen ca kl 0600. Etter en god frokost på onsdagen gikk turen til Oppdal hvor vi kjørte østover inn til Orkelsjøen. Det hadde snødd litt i fjellet men fremkommeligheten var fin. Vi fikk med oss Fjellerka, Steinskvett, Ringtrost og Lappspurv langs veien. Ved ankomst Orkelsjøen blåste det så mye at vi delvis måtte observere fra bilene. Langs vannkanten yret det av vadere på rekke og rad. Der vadet Temmincksnipe, Sandlo, Svømmesnipe, Brushane og Myrsnipe. Det ble oppsummering på Oppdalsporten med evaluering av hele den fantastisk flotte turen.
Denne feltsamling 3. var totalt sett en meget trivelig tur både sosialt og ikke minst faglig.