9. juni 2009

ET LITE TRANEEVENTYR

TRANEPAR med to egg. 16. mai i år oppdaget jeg tilfeldigvis dette Tranereiret på en moseøy omgitt av vann. Øya ligger i østenden av Litjsætertjønna nord for Stjørdal. Fra god posisjon oppdaget jeg at det var ett egg i reiret. Jeg både så og hørte flere Traner i området. På selveste 17.mai tok jeg en kjapp skogstur opp til tjønna for å observere litt nærmere. Jeg ble veldig glad når jeg oppdaget at det var to egg i samme reir. Altså hadde Tranen lagt et egg på selveste nasjonaldagen ! Internett sier at Tranen vanligvis legger to egg. Rugetiden er 30 dager og ungene kan følge foreldrene i landomr allerede etter ett døgn. Ungene er flygedyktige etter ca 30 dager. Da er det bare og vente til noe skjer. Om noen dager kan jeg oppleve å se en eller to traneunger i dette vakre området. Det blir ekstra spennende å snike seg innpå med full kamuflasje og fotoapparat. Jeg har fin posisjon bak et rotvelt av en kjæmpestor gran. Foto: KTL

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar