1. desember 2009

1.des 2009 En fantastisk fulgedag

En flott dag med mange observasjoner! Egentlig hadde jeg kun planer om et besøk i fugletårnet på Hammervatnet for å få med meg Vannriksa. Men dagen ble noe annerledes i positiv retning. På Hammervatnet svømte 6 sothøner og 3 sangsvaner. På vei til tårnet dukker Ole Martin Sætherhaug opp og da var det duket for en opplevelsesrik dag. Hans erfaring og store teft for fugler ble for meg en minnerik fugledag. Sammen kjørte vi runden Fiborgtangen der Ole Martin med sitt gode blikk fanget opp en Tårnfalk. Deretter direkte til Ørin hvor Jaktfalken gjorde seg synlig idet vi lastet ut av bilene. Turen gikk videre til Ørin Fugletårn hvor vi sensasjonelt fikk sett en enslig Grågås sammen med mengder av måker, fjæreplytt, myrsnipe og tjeld. Været ble supert og turen gikk direkte til Straumen for å se etter dvergdykker og praktærfugl. Under bruen var det ingen praktærfugl, men et par interessante Havørn var på vingene i vest. På returen gjorde vi en kort opphold ved båtnaustene. Via Ole Martins teleskop ble det bingo. Ut på Børgin svømte to ærfugl derav den ene en Praktærfugl med det lillarøde nebbet. Helt fantastisk. Dvergdykkerne hadde nok tatt kvelden for de var borte idag, men Horndykkerne vise seg fram i et antall på 4 stk. Takk til Ole Martin som tok meg med på en uforglemmelig fugelsafari 1. desember. Denne turen vil jeg nok aldri glemme. Foto: Dårlig med gode bilder fra idag, men kanskje neste gang...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar