20. oktober 2009

DAGENS FUGL 34. SPETTMEIS

SPETTMEIS (Wood Nuthatch)
Jeg har lett etter en Spettmeis i hele høst uten resultater. Jeg kjørte til Prestegårdshagen og satte igang MP-3 spilleren med Spettmeis lokkesang. Etter ca 2 minutter oppdaget jeg en grå fugl som krøp oppover stammen på ei stor gammel lønn. Jeg trodde først dette var en Trekryper men fuglen kom like fort krypende nedover igjen med hodet først.
Hm, spennende...jammen var det en Spettmeis og den var veldig leken, kvikk og aktiv.
Kjennetegn: Halsløs med stort hode og langt spisst nebb. Den klatrer nedover med hodet først. blågrå over og lysere (hvit eller orangebeige)under med svart øyestripe. Kjønnene like men hannen mer rødbrun på sidene.
Foto: KTL

1 kommentar:

  1. Det er rart hvordan en fugl er kjempevanlig et sted og uvanlig ett annet. Her hos meg er spettmeisen fast på fuglebrettet, mens ei jeg kjenner som bor noen få km herifra aldri har sett snurten av den.

    Det er en skikkelig sjarmerende krabat :D

    SvarSlett