14. juli 2009

Lokking med ny MP-3 spiller fungerte supert !

Bruk av fuglesang og lyder på MP-3 spiller fungerer utmerket. For første gang prøvde jeg dette 12 juli i år. Vi hadde alle studenter på HiNT,s fuglekjennskaps-studie lært dette av Magne Husby. Jeg kjøpte en MP-3 spiller på Claes Olsson. Den er av typen Creative og har en lagringsplass på 4GB. Det fine er at den har høytaler innebygd slik at man kan spille lyd i felten med tilstrekkelig volum. På Røstad kjøpte jeg de 2 CD,ene med lydene til 197 nordiske arter. Jeg innstallerte programvaren og koopierte lydene på den nye MP-3 spilleren. I grunnen helt enkelt om du følger manualen. Ved første gangs test var jeg veldig spent. Joda dette fungerte helt supert. Etter to runder med Fuglekongens høytonede og tynne lyd fikk jeg besøk. 2 stk Fuglekonger kom tett innpå og satte seg lydhør på en avstand på ca 1,5 meter. Detter var en fantastisk opplevelse for en ivrig fuglestudent. Nå går jeg med fulladet MP-3 spiller på enhver utflukt. Et fint hjelpemiddel både i felt og ellers både hjemme og i bil. Anbefales ! Foto: KTL

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar