6. juni 2009

GRANMEIS med 3 unger

GRANMEIS (Parus Montanus).
Dette var virkelig en herlig opplevelse. Da jeg passerte en bjørkestamme hørte jeg noen kvitresus fra luften. Jeg tittet rundt og ristet litt på hodet, gikk noen meter fra bjørka og susen forsvant. Da oppdaget jeg to hull i trestammen med ca 10 cm avstand. Bjørka var knekt i toppen og delvis halvråtten. Ut av det nederste hullet fikk jeg se en fugleunge som skrek med sin gule nebb. Jeg i dekning og ventet på matmor. Joda riktig, her kom Granmeisen med nebbet full av mat, klorte seg fast i barken og matet sine 3 skrikende unger før den fløy avgårde igjen. Jeg lå kun 4 meter fra og fikk faktisk med med 4 matinger.
Granmeisen er jo lett å forveksle med Løvmeisen, men sangen gjorde meg sikker. Ellers hadde fuglen typisk oksenakke og lyst felt langs armsvingfjærene.
Foto: KTL

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar