25. juni 2009

DAGENS FULG NR 12. RØDSTJERT

RØDSTJERT (Common Redstart).
Dette er faktisk min aller første observasjon av denne flotte fuglen. Jeg fikk ikke med meg denne på feltsamlingen rundt Leksdalsvatnet. Artig er det at jeg fikk sett den i hjemmetraktene ikke langt unna Stjørdal. Jeg tok en ettermiddagssafari i Frigården (skytefeltet) og gikk et par km rett syd mot Selbu. Egentlig skulle jeg se etter en Fjellvåk jeg mener er i dette området.
Fulgen har oransjerød stjert og bryst med svart strupe og hvit panne. Ganske liten 13-14 cm, litt vaktsom og diskret. Reir i trehull eller kasse. Lokke og urolyd med plystrende "huit" ganske lik løvsangeren. Sommergjest, overvintrer i Afrika.
Foto: KTL (bommet litt på lukkertiden, for lang). Satt ikke lenge i ro denne karen.
Må nok gjøre opp denne turen. En utrolig vakker fugl med mye rødt i seg i sola.

1 kommentar:

  1. Sahabatpoker, Agen Domino99, Poker Online, Bandarq Terbaik Di Asia
    Promo Sepanjang Tahun 2024 Di Sahabatpoker
    Bonus Game :
    - Rollingan 0,5%
    - Referal 15%
    - 100% Real Player Vs Player
    Masih Banyak Promo - Promo Lainnya..
    Buruan Join Sekarang Juga Guys..!

    Contact us :
    * Link Alternatif : Joinspk. org
    * WhatsApp : +85590513170

    SvarSlett